Survey of Chatbot Testing Methods on Social Media to Measure Accuracy

Ratna Ayu Sekarwati, Ahmad Sururi, Rakhmat Rakhmat, Miftahul Arifin, Arief Wibowo

Abstract


The design of Chatbot aims to facilitate social activities in all areas to be considered. A Chatbot is one type of machine that can communicate with humans using natural language. Chatting is used to communicate, and it is a written conversation. Chatbot is a form of application implementation Natural Language Processing (NLP) that belongs to one branch of artificial intelligence or Artificial Intelligent AI social media now provides a service that allows developers to process and integrate chatbot applications. This paper aims to review the papers that build chatbot applications for various social media using various testing methods. The contribution to this paper is to determine which method can measure the level of chatbot accuracy best. This review paper will choose the equations of the most widely used test methods and social media from various papers, so that further research is expected to implement the right testing methods and use better social media in terms of user experience, features, and services. According to the review papers and papers, the Black-box and System Usability Scale testing methods are the most commonly used in the review papers. This testing method is a type of method that performs testing for the flow and how the chatbot works to achieve functional validation completely.

Keywords


chatbot; social media; application; survey; paper review;

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Nimda, (2012). “Apa Itu Sosial Media,” Universitas Pasundan,

Patrut, M., & Patrut, B. (Eds.). (2013). Social media in higher education: Teaching in Web 2.0. IGI Global.

Rangga, A. S., Gumilang, S. F. S., & Syahrina, A. (2019). Perancangan Line Bot Layanan Pesan Antar Warung Makan “dikampus” Menggunakan Metode User Centered Design (studi Kasus Layanan Pesan Antar Makanan Untuk Wilayah Kampus Universitas Telkom). eProceedings of Engineering, 6(2).

Herianto, H., & Kukuh, P. (2015). Sistem Chatbot Untuk Membantu Diagnosa Kerusakan Sistem Komputer. Jurnal Sains & Teknologi Fakultas Teknik, (2), 1-10.

Korotaeva, D., Khlopotov, M., Makarenko, A., Chikshova, E., Startseva, N., & Chemysheva, A. (2018, May). Botanicum: a telegram bot for tree classification. In 2018 22nd Conference of Open Innovations Association (FRUCT) (pp. 88-93). IEEE.

Idaputra, M., & Mursyidah, M. (2019). Pembuatan Chatbot Bahasa Aceh Menggunakan Artificial Intelligence Markup Language. Jurnal Infomedia: Teknik Informatika, Multimedia & Jaringan, 4(1), 42-49.

Fauzy, M. N., & Kusrini, K. (2019). Chatbot Menggunakan Metode Fuzzy String Matching Sebagai Virtual Assistant Pada Pusat Layanan Informasi Akademik. Jurnal Informa: Jurnal Penelitian dan Pengabdian Masyarakat, 5(1), 61-67.

Susantio, B., & Suteja, B. R. (2019). Implementasi AIML pada Web E-Commerce (Studi Kasus Streetline Coffee). Jurnal STRATEGI-Jurnal Maranatha, 1(2), 540-550.

Nugroho, A. P., & Kusumaningsih, D. (2018). Metode Collaborative Filtering Dalam Penampilan Rekomendasi Produk Dalam Aplikasi Chatbot Dan Mesin Rekomendasi Berbasis Web: Studi Kasus PT. Tokopedia. SKANIKA, 1(1), 94-101.

Chaulina Alfianti, O. (2019). Implementasi Chatbot Menggunakan Dialogflow dan Messenger Untuk Layanan Customer Service Pada E-Commerce. Jurnal Informatika Merdeka Pasuruan, 4(3), 36-40.

Wijaya, M. H., Sarosa, M., & Tolle, H. (2018). Rancang bangun chatbot pembelajaran Java pada Google classroom dan Facebook Messenger. J. Teknol. Inf. dan Ilmu Komput, 5(3), 287.

Cucus, A., Endra, R. Y., & Naralita, T. (2019). Chatter Bot untuk Konsultasi Akademik di Perguruan Tinggi. Explore: Jurnal Sistem informasi dan telematika (Telekomunikasi, Multimedia dan Informatika), 10(1).

Ramadhani, R. Z., & Rusdianto, H. (2019). Rancang Bangun Aplikasi Pusat Informasi Sekolah Dengan Penerapan Chatbot Menggunakan Aiml Berbasis Android Pada Smk Otomotif Al Husna Tangerang. JIKA (Jurnal Informatika), 3(2), 110-116.

Yuniar, E., & Purnomo, H. (2019). Implementasi Chatbot" Alitta" Asisten Virtual Dari Balittas Sebagai Pusat Informasi Di Balittas. Antivirus: Jurnal Ilmiah Teknik Informatika, 13(1), 24-35.

Perdana, R. P., & Irwansyah, I. (2019). Implementasi Asisten Virtual Dalam Komunikasi Pelayanan Pelanggan (Studi Kasus Pada Layanan Pelanggan Telkomsel). Jurnal Komunikasi, 11(2), 183-196.

Wowor, H. F. (2017). Rancang Bangun Chatbot Helpdesk untuk Sistem Informasi Terpadu Universitas Sam Ratulangi. Jurnal Teknik Informatika, 11(1).

Juwita, R. (2017). Media sosial dan perkembangan komunikasi korporat. J. Penelit. Komun., vol. 20, no. 1, pp. 47–60, 2017, doi: 10.20422/jpk.v20i1.136.

Febriantoro, W., & Nurhadi, A. (2020). Perancangan Intelligent Tutoring System Menggunakan Chatbot pada Mata Pelatihan Barang Dalam Keadaan Terbungkus. PANCANAKA Jurnal Kependudukan, Keluarga, dan Sumber Daya Manusia, 1(1), 10-20.

Maulayya, F. R., Arifin, M. Z., & Hariono, T. (2019). Rancang Bangun “Telegram Bot Api” Untuk Layanan Sistem Informasi Akademik Di Unwaha Menggunakan Metode Long Polling. SAINTEKBU, 11(1), 68-77.

Chandra, Y. I. (2019). Rancang Bangun Aplikasi Chat Bot Line Menggunakan Pendekatan Agile Process Dengan Model Extreme Programming Berbasis Web (Studi Kasus Di Stmik Jakarta Sti&K). Prosiding SeNTIK, 3(1).

Ferdiyan, B. Z., & Nugroho, E. S. (2020). Sistem Informasi Rekapitulasi Pemilukada Kota Pekanbaru menggunakan Input dari Telegram API. J. RESTI (Rekayasa Sist. dan Teknol. Informasi), 4(1), 56-63.

Kabetta, H. (2020). Desain dan Implementasi Penandatangan Elektronik Sertifikat X509 Menggunakan Platform Bot Telegram. J. Telemat, 13(1), 22-35.

Amalia, E. L., & Wibowo, D. W. (2019). Rancang Bangun Chatbot Untuk Meningkatkan Performa Bisnis. Jurnal Ilmiah Teknologi Informasi Asia, 13(2), 137-142.

Aulia, F. M., Sudarma, M., & Suyadnya, I. M. A. (2019). Pemanfaatan Instant Messaging Untuk Aplikasi Pembelajaran Membaca Al-Quran Dengan Metode Tsaqifa. SINTECH (Science and Information Technology) Journal, 2(1), 24-32.




DOI: http://dx.doi.org/10.30700/jst.v11i2.1099

Article Metrics

Abstract view : 787 times
PDF (Indonesian) - 1025 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 SISFOTENIKA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Badan Pengelola Jurnal Ilmiah Sistem Informasi dan Teknik Informatika (SISFOTENIKA) STMIK Pontianak.

 

Jurnal Ilmiah SISFOTENIKA terindex di :


   

   

  

    

    

    

   

 

 

 

ISSN Printed : 2087-7897

ISSN Online : 2460-5344


SERTIFIKAT PENGHARGAAN :

Jurnal Ilmiah SISFOTENIKA Terakreditasi Peringkat Empat

 

Partners & Co-Organizers:




Lisensi Creative Commons

Jurnal Ilmiah SISFOTENIKA: STMIK Pontianak Online Journal ISSN Printed (2087-7897) - ISSN Online (2460-5344) licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional. Flag Counter

View My Stats>