Improving The Quality Of Information, Communication Technology Based Theology Learning

Purim _ Marbun, Alex Frans Nathanael Nasution

Abstract


This paper was motivated by a problem of poor understanding and the implementation of information communication technology-based learning in Christian theological schools, particularly in the use of various resources in improving the quality of learning. In many additions, lecturers have not maximally used information communication technology massively due to the lack of facilities and infrastructures as well as the inaccurate technical ability using it. The research method in this writing is qualitative literature. Researchers will be exploring many sources related to this topic in question and analyze the subjects to the research title. Result of this study provides input and strategies on how to use information communication and technology in learning Christian theology in order to achieve the quality of learning.

Keywords


Quality of learning; School of theology; Information communication technology;

Full Text:

PDF (Indonesian)

References


Harmadi, M., & Jatmiko, A. (2020). Pembelajaran Efektif Pendidikan Agama Kristen Generasi Milenial. PASCA : Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen. https://doi.org/10.46494/psc.v16i1.72

Riyana, C. (2015). Peranan Teknologi dalam Pembelajaran. Pengembangan ICT Dalam Pembelajaran. https://doi.org/10.1016/j.revmed.2010.08.003

Adam, Steffi dan M. T. . (2015). Pemanfaatan Media Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi Bagi Siswa Kelas X Sma Ananda Batam. CBIS Journal.

Devi, Y. (2020). Gaya Hidup Mahasiswa Teologi Berkaitan dengan Teknologi Informasi dan Komunikasi (pp. 1–8). IAKN TOraja. https://doi.org/10.31219/osf.io/9gp6t

Ronda, D. (2019). Kepemimpinan Kristen Di Era Disrupsi Teknologi. Evangelikal: Jurnal Teologi Injili Dan Pembinaan Warga Jemaat, 3(1), 1. https://doi.org/10.46445/ejti.v3i1.125

Eliasaputra, M. P., Novalina, M., & Siahaan, R. J. (2020). TANTANGAN PENDIDIKAN AGAMA KRISTEN DI ERA REVOLUSI INDUSTRI 4.0 DAN PASCA KEBENARAN. BONAFIDE: Jurnal Teologi Dan Pendidikan Kristen. https://doi.org/10.46558/bonafide.v1i1.7

Gidion, G. (2020). Kecakapan Lulusan Pendidikan Tinggi Teologi Menghadapi Kebutuhan Pelayanan Gereja dan Dunia Pendidikan Kristen. KURIOS (Jurnal Teologi Dan Pendidikan Agama Kristen), 6(1), 73–86.

Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Kualitatif. Alfabeta.

Moleong, L. L. (2004). Metode Penelitian Kualitatif.

J.Elwood, D. (2006). Teologi Kristen Asia (S. R. B. G. Mulia (ed.)). BPK Gunung Mulia.

Riwon Alfrey. (2020). Teologi: Istilah-Istilah Dasar.

Natasaputra, Y. (2014). Teologi dalam Undang-undang Pendidikan Tinggi Kita.

Chodzirin, M. (2016). Pemanfaatan Information and Communication Technology bagi Pengembangan Guru Madrasah Sub Urban. Dimas: Jurnal Pemikiran Agama Untuk Pemberdayaan, 16(2), 309. https://doi.org/10.21580/dms.2016.162.1095

Budiana. H.R. Sjafirah. (2015). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pembelajaran Bagi Para Guru Smpn 2 Kawali Desa Citeureup Kabupaten Ciamis. 4(1), 59–62.

Andriani, T. (2015). Sistem Pembelajaran Berbasis Teknologi Informasi dan Komunikasi. Sosial Budaya : Media Komunikasi Ilmu - Ilmu Sosial Dan Budaya.

Yuli Kwartolo. (2010). Teknologi Informasi dan Komunikasi dalam Proses Pembelajaran. Jurnal Pendidikan Penabur, No 14, 15–22.

Subekt, H., Taufiq, M., Susilo, H., Ibrohim, I., & Suwono, H. (2017). Mengembangkan Literasi Informasi Melalui Belajar Berbasis Kehidupan Terintegrasi Stem Untuk Menyiapkan Calon Guru Sains Dalam Menghadapi Era Revolusi Industri 4.0: Revieu Literatur. Education and Human Development Journal. https://doi.org/10.33086/ehdj.v3i1.90

Soekartawi. (2000). Prospek Pembelajaran Berbasis Internet. UT Pustekkom.

Elyas, A. H. (2018). Penggunaan Model Pembelajaran E-Learning Dalam Meningkatkan Kualitas Pembelajaran. Jurnal Warta, 56(04), 1–11.

Yoram Tedy Kusnandar. (2017). Kajian Teologis tentang Kode Etik Pelayana Gerejawi. Antusias: Jurnal Teologi Dan Pelayanan, 5(1), 83–89.

Lembaga Alkitab Indonesia. (2016). Alkitab. LAI.

Wulanata, I. A. (2018). Peran dan Karya Roh Kudus serta Implikasinya terhadap Pengembangan Pribadi dan Kualitas Pengajaran Guru Kristen [Roles and Work of the Holy Spirit and the Implications for the Personal Development and Teaching Quality of Christian Teachers]. Polyglot: Jurnal Ilmiah, 14(1), 19. https://doi.org/10.19166/pji.v14i1.326

Miningsih, S. (2015). Implementasi TIK dalam Pembelajaran Mendengarkan di SD. Pengembangan ICT Dalam Pembelajaran, November, 188–199.

Marbun, P. (2020). Disain Pembelajaran Online Pada Era Dan Pasca Covid-19. CSRID Journal, 12(2), 129–142. https://doi.org/www.doi.org/10.22303/csrid.12.2.2020.129-142

Budiman, H. (2017). Peran Teknologi Informasi Dan Komunikasi Dalam Pendidikan. Al-Tadzkiyyah: Jurnal Pendidikan Islam, 8(1), 31. https://doi.org/10.24042/atjpi.v8i1.2095

Afandi, Y. (2018). Gereja Dan Pengaruh Teknologi Informasi. Jurnal Fidei, 1(2), 270–283.




DOI: http://dx.doi.org/10.30700/jst.v11i1.1057

Article Metrics

Abstract view : 334 times
PDF (Indonesian) - 454 times

Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2021 SISFOTENIKA

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Badan Pengelola Jurnal Ilmiah Sistem Informasi dan Teknik Informatika (SISFOTENIKA) STMIK Pontianak.

 

Jurnal Ilmiah SISFOTENIKA terindex di :


   

   

  

    

    

    

   

 

 

 

ISSN Printed : 2087-7897

ISSN Online : 2460-5344


SERTIFIKAT PENGHARGAAN :

Jurnal Ilmiah SISFOTENIKA Terakreditasi Peringkat Empat

 

Partners & Co-Organizers:




Lisensi Creative Commons

Jurnal Ilmiah SISFOTENIKA: STMIK Pontianak Online Journal ISSN Printed (2087-7897) - ISSN Online (2460-5344) licensed under a Lisensi Creative Commons Atribusi 4.0 Internasional. Flag Counter

View My Stats>